Omul cu aparatul de filmat: O reconstituire globală

Artist: Perry Bard
Curator: Horea Avram
5 octombrie – 7 noiembrie 2013

Omul cu aparatul de filmat: O reconstituire globală (2007-în desfăşurare) este un film crowd-sourced (i.e. participativ) bazat pe celebrul film din 1929 al lui Dziga Vertov intitulat Omul cu aparatul de filmat, o lucrare cinematografică experimentală ce oferă portretul unui oraş, de la răsărit la apus, aşa cum îl vede un cameraman.  …O reconstituire globală prezintă pe un split-screen, în partea stângă, filmul original al lui Vertov, iar în partea dreaptă, imagini interpretând scriptul original, create de către oameni din întreaga lume şi încărcate pe site-ul web dziga.perrybard.net. Un software scris special pentru această lucrare arhivează, aşează în secvențe şi difuzează aceste imagini alături de „perechea” lor din filmul original. Oricine poate încărca imagini. Imaginile încărcate se schimbă în fiecare zi, astfel incât filmul nu va fi niciodată la fel. Astfel, lucrarea chestionează într-un mod creativ principiile normative asociate filmului şi tehnologiilor digitale dar, în acelaşi timp, interoghează şi patternurile culturale ale modernismului şi formulele relativiste ale postmodernismului legate de valoarea artistică, originalitate şi auctorialitate.

Perry Bard trăieşte şi lucrează la New York. Proiectele sale individuale şi colaborative vizează în special spațiile publice. A realizat împreună cu diverse grupuri comunitare instalații video publice în care este abordată problema ingineriilor reprezentării în media, în locuri ca Staten Island Ferry Terminal Building din New York şi Market Square în Middlesbrough, UK. Intervențiile sale publice despre războiul din Irak includ instalarea unui billboard pe un vehicol circulând pe străzile New York-ului, reclame în reviste şi imprimate care înfățişau artefactele lipsă din Muzeul din Baghdad.

Lucrarea Omul cu aparatul de filmat: O reconstituire globală a primit numeroase premii şi distincții: a fost numită de Google una dintre cele mai creative moduri de utilizare a internetului, a fost selectată în Top 25 al filmelor prezentate la Bienala YouTube Play organizată de Muzeul Guggenheim, a câştigat mențiuni de onoare la Ars Electronica ’08, Liedts-Meesen Technological Award 2010, Transitio_MX 2010, Share Festival Turin 2011 şi a fost nominalizată la Transmediale Berlin 2009 şi File ’09 Sao Paolo. Lucrarea a fost prezentată la numeroase festivaluri internaționale de film cum ar fi cel de la Moscova (2012), Toronto (2010) şi la Festivalul Internațional de Film Documentar de la Amsterdam (2009). A fost instalată în peste 50 de muzee şi galerii şi a fost prezentată în spații publice în Manchester, Leeds, Norwich şi Sheffield în UK, în Federation Square din Melbourne, Australia şi în Seattle, U.S.A.

Lucrările sale au fost prezentate printre altele la MoMA New York, the Film Society at Lincoln Center NY, Rotterdam Film Festival, Muzeul Reina Sofia Madrid, VideoTage HongKong, Shang Elements Museum Beijing, Bienala de la Montréal, WhiteBox New York, Stedelijk Museum